Pages

Saturday, June 27, 2009

Lingga: Aki KenaTangkap Jagu



Gambar pengias

SRI AMAN, Rabu (24 Jun) - Seorang lelaki warga emas dari Kampung Tengah, Lingga nyaris maut di baham buaya ketika hendak menarik sampan ke kawasan tebing lebih tinggi di Sungai Batang lupar pagi hari ini.Dalam kejadian terbabit, mangsa yang dikenali sebagai Abang Melais, 62, turun ke tebing Sungai Batang Lupar untuk menarik sampannya ke kawasan tebing lebih tinggi sebelum kedatangan ombak air pasang pada waktu itu.Ketika sedang leka menarik sampan terbabit ke kawasan tebing tinggi sungai, mangsa kemudiannya diserang secara tiba-tiba oleh seekor reptilia ganas dipercayai buaya dari arah belakang mangsa yang pada masa itu berada di dalam air pada takat paras dada.“Buaya itu terus menerkam bahagian kepala saya dari arah belakang. Serangan mengejut ini juga menyebabkan sebilangan kecil daging di kawasan telinga kanan saya hilang,” katanya ketika ditemui pemberita.Mangsa bagaimanapun berjaya melepaskan dirinya daripada buaya yang dipercayai berukuran panjang 10 kaki dengan tubuh selebar dua kaki itu setelah bergelut untuk beberapa minit.Kejadian tersebut menyebabkan Melais yang mempunyai tujuh orang anak lelaki dan tiga orang perempuan itu mengalami kecederaan bahagian tengkuk, bahagian lengan dan telinga bahagian kanan.Mangsa yang berkerja sebagai nelayan itu terus di hantar ke Klinik Desa Lingga ekoran kejadian tersebut sebelum beliau di hantar ke Hospital Sri Aman dengan menggunakan ambulan bagi tujuan rawatan lanjut.Mangsa tiba di hospital Sri Aman pada jam 10 pagi dengan ditemani isterinya Belian binti Bujang, 57 serta menantu.

2 comments:

Remaung Enam Renjer said...

Apoo nama buaya batang Lupar tu bangat mangah amai?
Perintah sepatut ia ngambi langkah ti bejaga-jaga kena nyaga pengelikun rakyat. Kati tusah amai deka muru buaya ba batang lupar tu?
Enti sida betul-betul ikhlas...Perintah oleh ngereja iya. Kati sida agi nganti sampai maioh agi orang bebadi ?

Mupok aku

Agi Idup Agi Ngelaban

PANGGAU BORNEO said...

Pia meh ko aku Aya.
Enti deka nagang jelu tu ari ke punas, ada panjok lalu simpan ba Jong ba Siburan din magang enggau. Ulih ga bala Cina ngaga kilang sadin jagu. Bala Dayak bekuli dia, enda ka bisi penatai pemisi ngagai rakyat Sarawak.